17 ژانویه 2024 - بر اساس تحقیقات جدیدی که در مجله انجمن قلب آمریکا منتشر شده است، جوانانی که در طول سال های نوجوانی تا بزرگسالی استرس بیشتری را گزارش کرده اند، در مقایسه با همسالان خود که استرس کمتری را گزارش کرده اند، بیشتر در معرض فشار خون بالا، چاقی و سایر عوامل خطرساز قلبی متابولیک هستند.

عوامل خطر قلبی متابولیکی اغلب با هم اتفاق می افتند و یکی از علل مهم بیماری های قلبی عروقی هستند. محققان خاطرنشان کردند که این عوامل شامل چاقی، دیابت نوع 2 یا پیش دیابت، کلسترول بالا و فشار خون بالا هستند.

دکتر Fangqi Guoنویسنده این مطالعه، پژوهشگر فوق دکترا در دانشکده پزشکی Keck، در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی در لس آنجلس، گفت: درک اثرات "استرس درک شده" که از دوران کودکی شروع می شود، برای پیشگیری، کاهش یا مدیریت عوامل خطرساز قلبی متابولیک بالاتر در بزرگسالان جوان مهم است.

دکتر Guo، افزود: «یافته‌های ما نشان می‌دهد که الگوهای استرس درک شده در طول زمان تأثیر گسترده‌ای بر معیارهای مختلف متابولیک قلبی از جمله توزیع چربی، سلامت عروق و چاقی دارند. این می تواند اهمیت مدیریت استرس را در اوایل نوجوانی به عنوان یک رفتار محافظتی از سلامت برجسته کند».

بر اساس آمار انجمن قلب آمریکا، در سال 2020، بیماری‌های متابولیک قلبی، از جمله بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت نوع 2، شایع‌ترین بیماری‌های مزمن سلامتی بودند و مجموعاً تقریباً علت یک چهارم از کل مرگ و میرها را در ایالات متحده تشکیل می‌دادند.

در سال 2023، انجمن قلب آمریکا به ارتباط قوی بین بیماری های قلبی عروقی، بیماری کلیوی، دیابت نوع 2 و چاقی اشاره کرد و پیشنهاد نمود که ریسک قلبی عروقی، پیشگیری و مدیریت مجدد تعریف شود.

در بیانیه ی علمی انجمن قلب آمریکا در سال 2017 با عنوان " ناملایمات در دوران کودکی و نوجوانی و پیامدهای متابولیک قلبی" آمده است که ناملایمات دوران کودکی بر سلامت قلبی متابولیکی در طول زندگی تأثیر می‌گذارند و مداخلاتی که قرار گرفتن زودهنگام در معرض ناملایمات دوران کودکی را بهبود می‌بخشند، ممکن است مناسب‌تر از مداخلات برای تأثیرات عوامل خطر بیماری‌های قلبی عروقی در زندگی در آینده باشند. در دهه‌های اخیر، محققان دریافته‌اند که استرس درک شده یک عامل خطر برای شرایط سلامت قلبی متابولیکی است.

برای این مطالعه، محققان اطلاعات بهداشتی از مطالعه ی سلامت کودکان کالیفرنیای جنوبی را تجزیه و تحلیل کردند. شرکت کنندگان به عنوان کودک به همراه والدین خود در این مطالعه ثبت نام کرده بودند، سپس در ارزیابی های بعدی به عنوان نوجوانان - میانگین سنی 13 سال - و به عنوان بزرگسالان جوان - با میانگین سنی 24 سال شرکت کردند.

در هر مرحله، استرس با مقیاس چهار ماده ای استرس ادراک شده، پرسشنامه ای در مورد احساسات و افکار طی ماه گذشته اندازه گیری شد. شرکت کنندگان در مطالعه به چهار گروه مبتنی بر خطر تقسیم شدند: استرس مداوم در طول زمان، کاهش استرس در طول زمان، افزایش استرس در طول زمان و استرس به طور مداوم کم در طول زمان.

برای ارزیابی خطر قلبی متابولیکی در بزرگسالی، دکتر Guoو همکارانش از معیارهای ضخامت شریان کاروتید اینتیما مدیا (اندازه گیری ضخامت شریان گردن) استفاده کردند. همچنین فشار خون سیستولیک (عدد بالا) و دیاستولیک (عدد پایین)؛ وزن، درصد چربی بدن و توزیع چربی؛ و هموگلوبینA1c (معیار کنترل قند خون در طول زمان) اندازه گیری کردند. افزایش ضخامت لایه های داخلی شریان گردن نشان می دهد که خون ممکن است به آرامی جریان نداشته باشد، و چربی بیشتر در اطراف شکم با خطر بالاتر بیماری های قلبی عروقی و/یا دیابت نوع 2 مرتبط است.

این تجزیه و تحلیل نشان داد:

·        استرس ادراک شده ی مداوم از نوجوانی تا بزرگسالی با خطر بیشتری برای بیماری های قلبی متابولیکی در بزرگسالی مرتبط بود. افرادی که سطوح بیشتری از استرس را از سال‌های نوجوانی تا بزرگسالی تجربه کردند، در مقایسه با افرادی که در طول زمان کمتر احساس استرس ‌کردند، به احتمال زیاد سلامت عروق بدتر، چربی کل بدن بالاتر، چربی بیشتر در اطراف شکم و خطر چاقی بیشتری داشتند.

·        به طور کلی، سطوح بالاتر استرس درک شده همچنین با خطر بالاتری برای مشکلات قلبی متابولیکی همراه بود. برای مثال، بزرگسالانی که سطوح بالاتری از استرس را تجربه می‌کنند، سلامت عروقی بدتری دارند و فشار خون سیستولیک و دیاستولیک بالاتری دارند.

دکتر Guo،گفت: «اگرچه ما فرض می‌کردیم که الگوهای استرس درک شده باید با برخی از عوامل خطر قلبی متابولیکی مرتبط باشد، اما انتظار چنین الگوهای ثابتی را در بین عوامل خطر مختلف نداشتیم».

متخصصان مراقبت های بهداشتی باید از مقیاس "استرس ادراک شده" برای ارزیابی سطح استرس افراد در طول ویزیت استفاده کنند. به این ترتیب، افرادی که سطح استرس بالاتری دارند، می توانند شناسایی شوند و زودتر تحت درمان قرار گیرند.

یک محدودیت، اندازه نسبتا کوچک مطالعه بود. محققان پیشنهاد کردند که مطالعات با شرکت کنندگان بیشتر به روشن شدن بهتر روابط و تایید این نتایج کمک خواهند کرد.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2024-01-childhood-stress-linked-higher-high.html